Juan Pablo Cárdenas Ramírez
Coordinador Unidad de formación continua y unidad de Eficiencia Energética y Construcción Sustentable

Profesión:
Ingeniero en Construcción

Grados académicos:
Master of Science in Engineering, (MSc). Dissertation title: “Development of a plan of progressive performance standards, Candidato a Doctor en Universidad de La Frontera

Líneas de investigación:
Desarrollo de materiales, construcción sustentable, eficiencia energética aplicada a la construcción

Proyectos últimos 5 años:

2015‐2016. “Development of techniques based on local building materials to promote sustainable tourism in the commune of Carahue” UNETE ‐ Director

2014‐2016. "Development and Design of an eco‐concrete block based on recycled materials with lower environmental impact, lower cost and higher thermal efficiency" FONDEF ‐ Alternate Director.

2014. “Implementation of a management platform for measurement and verification of energy efficiency strategies, Sustainable Campus Universidad de La Frontera ‐ Alternate Director.

2012. “Study and implementation of a cogeneration system for district heating and electricity cogeneration” – Associate Researcher.

2008‐2010. Determination of the thermal behavior of housing in Temuco, Universidad de la Frontera, DIUFRO – Principal Researcher.

2009‐2011 “Energy evaluation of a sample of homes in the pilot initiative thermal reconditioning (Javiera Carrera polygon) ” SERVIU IX – FAV ‐ Director.

2009‐2011 “Energy evaluation of a sample of homes in the pilot initiative thermal reconditioning” CNE & SERVIU IX ‐ Director

Publicaciones de los últimos 5 años:

Cárdenas, J. P., Muñoz, E., Riquelme, C., & Hidalgo, F. (2015). Simplified Life Cycle Assessment applied to structural insulated panels homes. Revista Ingeniería de Construcción. (Scielo)

Cárdenas, J. P., Araneda, C., & Beaumont, J. C. (2014). Evaluación del Plan de Reacondicionamiento Térmico en Temuco y Padre Las Casas . Thermal Reconditioning Plan Evaluation in Temuco and Padre Las Casas . Revista Ingeniería de Obras Civiles ‐ RIOC., 4, 14–22.